Saturday, February 4, 2012

Coretan dr Masjid Al Azim


Assalamualaikum semua..



Dah lama abi x menulis blog ini… almaklum awal persekolah memang satu masa yang sangat sibuk.. lebih lagi sekarang abi kena hantara Ahmad Mujahid, Al ‘Azzam dan Zatunnur ke Sekolah mereka… awal2 jam 6.40 kami dah turun rumah… sebab abi perlu berkejar ke solah abi pulak … ngam2 jam 7.30 abi akan sampai ke seklah abi pulak.. kadang2 terlewat sampai.. abi buat x tau sajalah.. nk biuat macamana.. abi mintak tukar sekolah x bagi… senang2 abi buat cara abi sendiri.



Ummi pulak ditukarkan sekolah yg lebih jauh dr rumah bermula 16 jan ari tue.. kalut juga jadinya bila begitu.. ALhamduliLLAH walaupun sedikit jauh ummi nampaknya boleh menerima hakikat tewrpaksa berpisah dengan kawannya di sekolah padang Temu. Abi harap ummi akan lebih tabah ‘drive’ kereta.. dan rasanya semakin cekap kan..



Oklah Hari ini hari pertama Ahmad Mujahid dan Al Azzam masuk kelas Tahfiz di masjid Al Azim.  Setiap sabtu jam 830-930 pagi sajaha. Moga2 anak2 abi ini akan menjadi huffaz kitabuLLAH suatu hari nanti… Abi bermohon agar cita2 abi melihat ahmad Mujahid dan Al Azzam menjadi hero abi memperjuangkan Ayat-ayat ALLAH dan Sunnah kekasihNYA di muka bumi ini. Menggantikan ayah kalian yg x sempat merealisassikan cita2nya.



Zatunnur dan Zatul Insyirah pula abi hantar mengaji di kelas Al Baghdadi ditelok mas… setiap hari rabu 2 jam… Moga kalian boleh cepat mengaji seperti abangda2 kalian..



Ya ALLAH ya Tuhanku kurniakan kepadaku Isteri-isteri dan zuriat-zuriatku penyejuk mata hatiku, dan jadikan mereka sentiasa mengikuti jalan ketakwaan dan menjadi pemimpin dikalangan para Muttaqin kepada Mu ya Rabb..

Sekian dulu coretan dari masjid Al Azim Melaka.






Wednesday, December 21, 2011

Antara coretan suka-suka cuti sekolah 2011

Assalamualaikum semua...

Alhamdulillah ada masa dan ruang untuk abi meng'up date' blog abi .. sebenarnya terlalu banyak peristiwa yang hendak dicoretkan untuk kali ini memandangkan pada akhir tahun ini khasnya pada cuti sekolah tahun 2011 ini usrah Darul Quran dan Tok Uban Family dapat menganjurkan pertemuan seisi keluarga besar kami..

Pada 26 dan 27 November 2011 dianjurkan family day untuk usrah Jannatul Firdaus bertempat di Sudara Beach Resolt. AlhamduliLLAH perbagai program dirancang dan dapat dilaksanakan dengan jayanya.. bertolak dr rumah tok wan terus ke sudara beacah resolt semua keluarga , anak2 abi dan sepupu2 mereka terus ke Kolam berendam dan mandi mandi sehingga petang. pada sesi malamnya diadakan sesi ceramah, makan2, kotak beracun dan ucapan wakil2 family.

Rata-rata ahli Usrah besyukur dengan penganjuran kali pertama yang berjaya. Pada keesokan harinya diadakan senaman pagi dan sukaneka sebelum sekali lagi ahli keluarga turun berendam di dalam kolam.. sehingga tengahari barulah bersiap-siap untuk pulang selepas acara terakhir iaitu penyampaikan cenderahati dan cabutan bertuah. Kegembiraan jelas terpancar di wajah anak2 abi dan sepupu2 mereka.

Antara amanat Tok Wan yang sangat berguna ialah mengenai cara asuhan anak yang amat perlu dititikberatkan disamping amanat dr uncle long, ayoh long, abi sendiri , ayoh jie, Pok teh, Poksu man dan Ammu Sufi.

Pada tarikh berikutnya iaitu pada 9 Disember 2011 abi, ummi dan anak2 menghadiri perjumpaan Tok Uban Family di Restoran Nasi Ulam Cikgu di KOta Bharu. jelas terpancar keterharuan orang tua kita semua iaitu tok Ki dan Opah. Ucapan Opan mewakili Tokki sungguh menyentuh hati dengan segala kasih sayang yang tersirat disuratkan dengan ucapan pada hari itu.

Kemudian selepas makan2, diadakan ucapan wakil2 keluarga dan acara penyampaian hadiah untuk cucu2 tok ki dan opah dan cabutan bertuah oleh wakil keluarga masing2.

Rasanya sekadar itu saja coretan abi untuk posting kali ini.. insya ALLAH cuti sekolah yang bakal melabuhkan tirai ini memberi pengalaman yang berharga buat anak2 abi Ahmad Mujahid dan Al Azzam yang menyertai Kursus pemantapan Asas-asas Aqidah Islam di Masjid Paya Rambai bermula 28 Nov hingga 11 Disember 2011.

Diharapkan dan didoakan semoga tahun hijrah bermula akan memantapkan lagi tarbiah abi dan ummi dalam mengasuh anak2 ke arah asuhan yang terbaik. Insya ALLAH.

Sekian Wassalam

Thursday, November 17, 2011

Gambar anak-anak semasa konvo di tadika



Majlis Konvo Ahmad Mujahid bin Al Azhar 2008


Konvo Al 'Azzam bin Al Azhar 2010



Gambar Konvo Zatunnur binti Al Azhar 2011



Cita-cita anak perempuan pertama abi

Wah dah sampai akhir tahun sudah....

Assalamualaikum

ALhamduliLLAH bersua kembali abi dalam blog Diari aku seorang Abi...

setelah hampir 9 bulan blog ini terbengkalai dek kesibukan menjalani aktiviti harian ditambah wujudnya penggunaan Facebook.. abi leka dan x sempat untuk mengupdate blog ini untuk tatapan anak-anak abi yang tersayang..

ALhamduliLLAH besok hari terakhir sekolah pada tahun ini.. walaupun keputusan untuk balik mengajar diKelantan tidak memuaskan hati abi dan ummi... tapi kami amat yakin bahawa di sana ada hikmah yang ALLAH nak uji supaya abi lebih yakin dengan percaturan ALLAH SWT dalam kehidupan ...

hati Abi dan Ummi terubat bila anak2 abi mendapat keputusan peperiksaan yang cemerlang... Kak NUr dapat tempat pertama dalam kelas di Tadika Pengkalan Jajar... AL Azzam pula tempat ketiga dan masih layak untuk bersaing dengan kelas A tahun Hadapan.. manakala Ahmad Mujahid juga menunjukkan peningkatan yang amat ketara dari tempat ke 29 jatuh tempat ke 4 pada peperiksaan akhir tahun ini... Tahun depan Ahmad akan naik kelas 4A dan bersaing dengan rakan2 lain insya ALLAH.. ALhamduliLLAH atas kurniaan anak2 yang pintar seperti kamu semua...

Hari ini abi cuti awal daripada ummi dan anak sebab SPM. baliklah doakan moga blog ini akan terisi dengan maklumat untuk anak2 abi pada masa depan...

Insya ALLAH Zatul Insyirah akan belajar di Tadika JAIM Pengkalan Jajar pada tahun 2011 manakala Zatunnur pula akan ke sekolah abg2 nya iaitu sekolah Rendah Arab Pernu.

Ya ALLAH.. rasanya x sabar untuk pulang ke Kelantan untuk bercuti setelah penah dengan tugas di sekolah... selepas tamat konvo Kak Nur 19/11 ini kita akan terus pulang kekelantan... Insya ALLAH..

oklah abi stop disini dulu... Moga2 anak2 abi menjadi insan yang berakhlak dengan akhlak yang dibawa oleh Baginda RAsuluLLAH SAW..  menjadi anak2 soleh dan solehah.. amin ya RABB..

Wassalam

Tuesday, February 1, 2011

Persekolahan anak-anak 2011

Assalamualaikum

Hari ini dah sebulan sesi persekolahan 2011 bermula... Abi masih kekal di MOzac walau dah hampir 8 kali memohon untuk bertukar.. x apa lah... rezeki masih di Mozac... anak-anak pula saban tahun membesar dan punyai karenah yang berubah2.

AlhamduliLLAH.. Ahmad Mujahid sekarang sudah tahun 3 di SRA JAIM Pernu... 3B.. dilantik sebagai pengawas perpustakaan.. manakala adiknya Al 'Azzam pula menaiki Tahun 1 di sekolah yang sama dengan abang dia.. senang ada pemantauan dr abang.



Hari pertama abi terus bagi tanggungjawab kepada Mujahid untuk menjaga azzam.. alhamduliLLAH... tiada masalah sampai hari ini. Cuma awal2 persekolhan dulu azzam ni terlalu ghairah untuk beratur time rehat dikantin.... dia x nak bawa bekalan yang umi masak dari rumah.. manakala Ahmad Mujahid pula memang suka bawa masakan ummi... sebab katanya malas nak beratur.. macam2 karenah....

Ahmad Mujahid dan Al 'Azzam bergaya baju sekolah baru :)

Manakala Kak Nur sudah di kelas 6 tahun di Tadika JAIM Pengkalan Jajar... Kasian Kakak kat sekolah sorang2... Tapi nampaknya dia dah boleh berdikari kerana sebelum ini dia bersama abangnya Al Azzam kat tadika.. yang 2 orang lagi, Zatul Insyirah dan Zatul Wijdan masih menginap di rumah Mak Usu sewaktu abi dan ummi di sekolah.

Tahun ini , ALLAH SWT permudahkan abi dan ummi dengan mengurniakan sebuah kereta kecil. senanag untuk abi dan ummi berpergimari.

Antara berita yang menggembirakan abi tahun ini ialah offer dari sahabat semasa di JOrden dulu... abi ditawarkan menjadi mutawwif umrah pada cuti sekolah Mac ini.. AlhamduliLLAH thummalHamduliLLAH.... seronok dan sayu rasanya kalau diizinkan menjadi tetamu ALLAH SWT dan RasulNYA SAW. Sedang abi ini manusia yang banyak melakukan dosa.

Ya ALLAH ampuni dosa2ku.. samada yang aku ketahui atau aku tidak ketahui... sesungguhnya dengan sifat RahmaMU dan RahimMu... aku berharap ENGKAU golongkan aku dan keluargaku dalam golongan yang menjadi kekasih RasuluLLAH dan KekasihMU... Ya Karim...

Rasanya cukup dulu setakat ini... lain kali abi akan tulis lagi diari aku seorang abi.

Wassalam

Thursday, December 9, 2010

kisah cuti sekolah abi

Assalamualaikum semua..

Lama sungguh blog abi ni terbiar.. sekarang abi dan usrah berada di Kelantan.. balik bercuti dan bergerak dari Melaka ke Kelantan pada pukul 4.00 ptg hari raya Korban ketiga... perjalanan agak memenatkan kerana hari jumaat terakhir di Melaka ...di sekolah tadika JAIM Pengkalan Jajar sekolah anak-anak abi, Al Azzam dan Zatunnur diadakan majlis penyampaian hadiah dan sijil... Azzam dapat tempat pertama dalam batchnya dan kak Nur tempat ke lapan dalam kelasnya... mungkin asbabnya dia x sihat pada hari peperiksaan.. apapun tahniah untuk anak2 abi... Mujahid pulak agak merudum keputusannya.. kena bekerja keras lagi lah tu..

Kami sampai ke teratak di tanah Merah jam 3.30 pagi hari raya ke empat.... alhamduliLLAH sempat juga menghirup udara segar hari raya korban di Kelantan....

Hari ini dah masuk 3 minggu lebih di bumi Kelantan... rasanya x mahu dah balik ke Melaka... Harap2 ada peluang untukl bertukar pada Januari 2011 ni.. tengok sajalah...

Malam Selasa Lepas abi n ummi ajak adik beradik ummi, semua datang.. opah, tok ki, dan sepupu2 anak2 abi.. datang makan Satey dan Mee Bandung .. alhamduliLLAH... berjalan lancar...

Malam besok pulak buat makan2 kat umah Tok wan dan mama tok.. makan satey dan murtabak pulak ... abi nk bagi pengasih pada anak2 abi dan anak2 sedara abi semua..

Hari 4/12 sabtu lepas dah handle kursus Rawatan TIAF di Perpustakaan Dar Nur Az Zahrah KB.. abi sebagai penganjur saja.... insyaALLAh.. 11/12 ni pulak ditempat yg sama akan diadakan Kursus Lanjutan TIAF ... moga2 ALLAH permudahkan kerja abi... Paksu Man banyak bantu abi dalam meringankan kerja2 sebelum kursus.. so TQ for u Paksu man...

Sebenarnya banyak benda yg abi nk buat kat Kelnatan ni kalau di takdirkan ada peluang bertukar.. tapi apakan daya.. perancangan ALLAH itu terlalu besar dan banyak hikmahnya.. ALLAHu..

Rasanya.. abi , ummi , anak2 abi semua.. mmg seronok benar dok klate... negeri yg penuh dengan nikmat dan kesejahteraan... Darunnaim... Ya Karim seronoknya...

13-15 haribulan ni abi akan ke Melaka kejap..tgk rumah kat sana.. x sedap jugak kalau x pergi... sambil2 nk bayar kedai kat Telok Mas tue.. pergi abi naik bas.. balik naik airasia... harga muroh bokte..:)

Pastu masa berbaki di kelantan sebelum betul pulang ke Melaka hujung tahun ni.. abi nk menikmati saat akhir tahun 2010 di kelantan dengan  sesungguhnya..

Nikmat dan saat2 indah belajar/ mendengar kuliah maghribdi masjid Tanah Merah dll... nikmat makanan2 yg sedap.. nikmat ketenangan dan lain2....

ok lah abi rasa sekadar ini dulu diari ringkas perjalanan abi yg dah lama x di updatekan.. dan menjadi tatapan anak2 abi nanti.. saat ini abi ingin sekali melihat anak2 abi menjadi anak2 yg soleh dan bertaqwa... yg mantap ilmu aqidahnya.. yg dekat dengan ALLAH dalam gerak kerjanya...yg benar syariatnya.. yg indah akhlaknya... ALLAHu... Abi doakan kalian semua menjadi anak2 yg baik.. pada ALLAH.. pada RasuluLLAH.. pada ummi dan abi... dan menjadi pejuang DinuLLAH di muka bumi ini... BarakaLLAHu fi hayatikum jami'a...

Siiru 'ala BarakatiLLAH..

Monday, August 2, 2010

Pindah rumah..

Assalamualaikum...

Setelah sekian lama x up date blog... hari ni abi diberi ruang masa untuk menulis serba sedikit diari yang terabai ini..

Hari Sabtu lepas abi telah berpindah rumah dari kg Alai ke Kg Alai.. selang dalam 500 meter sahaja.. rumah yang baru ni nampaknya lebih selesa sedikit memandangkan ada tiga bilik 2 bilik air dan dan ada ruang keluarga selain ruang tamu...

Walau sewa agak mahal sedikit tapi untuk memberi keselesaan kepada ummi dan anak2.. dan juga faktor keselamatan , abi rasa x kisahlah walau keluar RM 380 sebulan utk rumah sewa..

Mujahid pun senang sebab Van pakcik Fatah akan ambil dia depan rumah dan balik depan rumah... x ada lah abi pagi terkecoh2 nk hantar Mujahid dulu..

Hari ini abi ambil cuti rehat kerana terlalu padat jadual dalam sehari dua ni.,. bermula hari jumaaat mengemas rumah lama.. hari sabtu angkat barang dan hari ahad abi mengikuti kursus Lanjutan TIAF di perpustakaan Awam.. jadi peluang hari ini abi nk selesaikan rumah lama dengan barang2 yang masih berbaki.. dan apa2 yang patut lah..

Ok lah nanti ada masa bi sambung lagi..

Wassalam