Friday, August 28, 2009

Puasa dan rumah baru..

Assalamualaikum..

Hari merupakan hari ketujuh Ahmad Mujahid berpuasa... Kalau awal2 asyik x ingat aje... kejap nk makan... kejap nk minum.. tapi sekarang dah boleh ingat.. awal2 dulu.. malam pun dia tanya ummi dia, boleh minum x? hahah.. penangan berpuasa... Apapun ALhamdulillah..

Puasa tahun ini abi dah bersahur dan berbuka di 3 tempat... Kota Baharu, Pasir Mas dan Tanah Merah... Banyak nya tempat berbuka.. mana x nya kena bahagikan masa kepada 3 tempat bila abi balik bercuti.. maknanya.. kalau cuti seminggu.. setiap tempat hanya 2 atau 3 hari sahaja.. x boleh lebih..

Sekejap lagi abi nk ke Tanah Merah.. nk gantung langsir yang Ummi buat... balik raya nanti rumah dah beres... saudara mara nk datang pun x kisah.. dah ada rumah sendiri tapi belum duduk sepenuhnya.. rezeki belum ada lagi...

Apapun kelengkapan kat rumah baru ditanah Merah dah hampir lengkap semuanya.. cuti akhir tahun ni memang abi akan masuk rumah secara rasmi... nk kena buat bekwoh skit... lagipun boleh buat aqiqah anak abi yang bakal lahir bulan 10 ni.. anak ke 5 abi.. Insya ALLAH..

ok lah abi x sempat nk uploadkan gambar rumah baru abi.. ada masa nanti, abi akan jadikan benda baru tu sebagai kenangan dalam blog abi ni..

ok Wassalam..

Monday, August 24, 2009

Dah selesa berpuasa...

Hari ini nampaknya Mujahid semakin selesa berpuasa.. dah 2 hari mujahid berpuasa.. hari pertama asyik meminta aje.. nak berbuka lah.. lapar lah.. dahaga lah.. suruh rehat x nak.. main macam adik2 dia jugak.. akhirnya dapat juga Mujahid melengkapkan puasa 2 hari.. hari ini nampaknya dah ok kot..

2 kali bersahur di rumah Tokki.. giliran semalam berbuka di rumah tok Wan.. insya ALLAH hari ini iftor bersama di rumah Tok Wan bersama keluarga cik Jah.. dah lama rasanya anak-anak abi x jumpa sepupu mereka.. Basyir, Baihaqi, Busyairi dan Nuha... petang nanti jumpalah tu...

ok lah abi pun x ada nk tulis apa dah.. nk baca quran kejap....

Wassalam..

Sunday, August 23, 2009

Berpuasa di Kelantan.. seronoknya..

Assalamuakum..

salam dari Kelantan...

Setelah berhempas pulas di atas kereta selama lebih 10 jam dari Melaka akhirnya abi n geng sampai ke Kg Tok Uban Pasir Mas Kelantan.. Alhamdulillah begitulah rutin bila balik Kelantan.. memenatkan.. tapi tatkala sampai saja.. semua keletihan hilang begitu sahaja..

Malam pertama solat tarawih pukul 3 pagi... :) biasalah anak rantau... Alhamdulillah.. dapat dikerjakan walau dalam penuh kedaifan...

Hari ini kami akan ke Kota Bharu untuk berbuka di rumah Tok Wan.. bersahur kat sana... kena pandai bajet masa betul2 bila dah berkeluarga.. Walaupun abi bergelar suami, abi kena adil.. baru ada klas..

Rumah kami kat Tanah Merah belum sempat dijenguk lagi, cuma abi aje yang pergi hari Sabtu semalam untuk sapu habuk2 dan meracun rumput supaya x nampak ditinggalkan sangat..

ok lah.. dah cukup lah rasanya coretan kali ini.. banyak perkara perlu abi buat selain blog nie.. AL Quran pun kena kejar skit... kalau x dapat sekurang2nya 1 kali khatam malu rasanya.. ALLAH dah offer bukan main besar lagi pahala.. kita manusia pula sibuk dengan dunia.. alahai manusia..

ok SELAMAT BERPUASA BUAT Ahmad Mujahid.. moga banyak sabar ye..

Friday, August 21, 2009

Balikkk kampung....

Assalamulaikum...

Petang ni selepas Jumaat, kami akan betolak ke Kelantan.. sempena cuti penggal dan bagi menyambut Awal Ramadhan..

Teringat nasihat daripada seorang Mak sedara sebelah Ummi, beliau selalu berpesan supaya balik sokmo jmpa ibubapa selagi mereka masih ada di dunia...

Bila dah tiada x ada guna lagi... ramai yang menganggap leceh lah balik sekejap saja.. tapi bagi abi dan ummi.. balik kampung adalah masa yang kami nanti2 kan.. boleh dikatakan abi dan ummi ni jenis pasangan home sick..

Lagi pun kami rindu jugak melihat rumah kami yang hanya dihuni sementara oleh jin2.. Belum di mudahkan urusan untuk kami berpindah ke Kelantan...

Apapun semua itu kehendak dan ketentuan ALLAH.. Abi redha dengannya...

Ok lah abi nk jamah pot Luck jap.. pihak kelab guru sekolah abi adakan jamuan untuk penutup sya'ban.. ok doakan kami dapat sampai ke kelantan dengan aman...

Wassalam

Sunday, August 16, 2009

Video bacaan Ruqyah Abi..

video

Sekadar berkongsi ilmu tajwid.. masih jauh lagi untuk menjadi seorang qari yang fasih.. kerana abi ditaqdirkan menjadi malizi... kalau ada kesalahan betulkan abi.. sekian

Ayat yang dibaca:

1-Surah Al Fatihah 1-7
2-Surah Al Baqarah 1-5
3- Surah Al Baqarah 102
4- surah Al Baqarah 163-164
5-Surah Al Baqarah 255
6-Surah Al Baqarah 285-286

Sambungan bacaan akan di baca selepas ini.. untuk rujukan anak2 abi semua..

sekian dulu

Saturday, August 15, 2009

Demam berbasikal....


Selamat pagi...

Pagi2 lagi anak2 abi keluarr rumah...berbasikal ... demam berbasikal katakan...



Tengok tu ahmad dan azzam siap merempit lagi dapat basikal baru siap baiki...hati2 tau.. jgn sampai kemalangan...


Tu dia ahmad dan azzam berbasikal.. kasian Nur sorang2 dok berlari.. nk join jugak ab2 x bagi... sabar ye kakak..



Friday, August 14, 2009

Baiki Basikal Mujahid dan Azzam..

Balik dr hantar Uncle Long abi x tau nk buat apa, jadi abi teringat dah banyak kali Mujahid dan
Azzam minta basikal mereka dibaiki..

Jadi abi amik peluang cuti hari ni bawa basikal mereka untuk dibaiki..

Basikal Ahmad sedang dibaiki...


Giliran basikal Azzam pula di baiki..

Petang ni kalau x hujan anak2 abi boleh main basikal, Azzam kalau dah elok demam boleh juga main Basikal..

Ziarah Abu Irfan ke Melaka



Assalamualaikum..




Abi bergambar bersama Abu Irfan dihadapan teratak buruk abi...

Semalam abu Irfan datang ke umah abi di Melaka. Abu irfan ada kursus bahasa arab di hotel Puteri Resolt Ayer Keroh bermula Isnin hingga khamis...

Mujahid, Azzam, Nur dan Insyirah panggil abu Irfan dengan gelaran Uncle Long...Petang semalam Uncle Long sampai, kakak Nur n Insyi bukan main manja lagi dengan pak sedara dia ni, begitulah anak2 perempuan abi, suka dengan bapa sedara mereka.. pelik jugak.. tapi memang begitu lah..

oklah nk bersiap pegi hantar Abu Irfan ke Melaka Sentral.. abi ari ni amik CRK saja nk ringan2 kepala drpd memikirkan pasal sekolah...




Uncle Long kat Melaka Sentral sebelum menaiki Bas ke Seremban.. then ke KLIA.. pandai2 lah ye.. semoga selamat sampai ke Sabah .. sampai sana kirim salam ko auntie Long, Irfan, Iyad, widad...

Wednesday, August 12, 2009

Bakar sampah



Ni dia 2 orang hero abi sedang membakar sampah.. abi baru buka laptop nk siapkan soalan bahasa arab tingtan 2, anak abi azzam datang.." abi jom lah bakar sampah.." abi kata x payah lah.. main benda lain.. " x nk.. abi jom lah abi"

Ummi pulak bersuara dr dapur.. pergilah layan anak2 tu abi oii... apa lagi.. abi pun tinggal kan kejap laptop abi.. ambil mancis.. turun umah tengok dah tersedia sampah yang hendak dibakar...

daun kering.. kertas2 yg x nk diguna.. dah pun dikumpulkan.. rajin anak2 abi ni.. bukan main semangat lagi kalau boleh bakar sampah.. sebenarnya nk main api..

Apa pun ingat.. kecil2 cili api besar dah jadi musuh... ingat tau...

ok abi nk solat subuh kejap...

wassalam

Tuesday, August 11, 2009

Sedarlah diri..



Assalamualaikum

Dia dah datang ke sekolah abi, peringatan semakin jelas dan dekat,
Ya ALLAH lindungilah kami ya ALLAH
Ya RAHMAN,
Engkau ciptakan kami dengan penuh kelembutan dan kesempurnaan, Engkau ciptakan bumi dan alam ini dengan penuh kehalusan, Engkau menjaga kandungan bayi2 dalam perut ibu..
sesungguhnya Engkau Maha Pencipta....

Kami memohon dengan suara kehambaan.. agar
Engkau angkatlah segala ujian dan peringatanMU ini...
Kasihanilah anak2 kecil kami ya ALLAH
Jadikan Kami manusia yang sedar dengan peringatan MU ini..

Kami ingat.. semasa kami di alam ruh lagi..
Kami menyahut pertanyaan MU..

ألست بربكم؟ قالوا بلى شهدنا

Maha Suci Engkau dari segala yang tercela..
pujian hanya senya untukMU
Ya RABB

Saturday, August 8, 2009

Hari minggu yang padat..

Assalamualaikum..

Sekadar catatan abi..

Minggu ni abi punya program full.
Bermula hari Jumaat petang -temujanji rawatan
Malam Sabtu- solat Hajat di Mozac. 10.00 malam ikut Ustaz Asrol .. balik malam tadi pukul 230 pagi.. masya Allah letih abi..

Pagi tadi kursus haji di sekolah.. pagi lagi 630 abi ke Mydin beli barang dapur untuk bekalan anak2 abi n ummi.
Beli Air mineral untuk pelajar2 abi skali..

830- 12.30 abi di sekolah..

2.00-6.30 ptg abi nk rest ngan anak2..

malam ni abi ada mau'id ngan Ustaz Asrol serta jemputan daripada Syiekh MZ

Esok ahad 9/8 kursus : Apa itu Tarekat..

last sekali abi x dapat rehat walau cuti 2 hari hujung minggu nie.. fully sungguh

kasian Ummi n anak2 abi x dapat jalan2.. tp x pe sekarang kan jerebu.. lebih elok dok kat umah aje kan..

kalau keadaan dan elok kita jalan2 pantai cystal bay..ok abi nk 'meeting' dengan ALLAH jap..

Siiruu 'ala barakatiLLAH..

Wednesday, August 5, 2009

Sekolah Ummi cuti seminggu

Assalamulaikum...

Bermula esok SMK pdang Temu.. sekolah tempat ummi mengajar akan ditutup selama seminggu..ALLAHu.. ini semua peringatan daripada ALLAH supaya kita kembali kepada ajaran Islam yang sempurna...semua orang cerita pasal H1N1.. takut semua...

Dapat juga ummi rehat kat umah selama seminggu.. gilirin abi bila lagi.. sebenarnya abi bukan nk sangat cuti ni.. sebab ia melibatkan mesti ada jangkitan di sekolah... NauzubiLLAH.. tapi sekejap tadi pengetua sekolah abi kata di Melaka Tengah sekarang dah teruk... ari tegahari tadi berita kata 3 kematian di Hospital melaka...seorang daripada mereka adalah kanak-kanak perempuan.. gerun jugak ... Adakah ini bala atau ujian... ??

Ok lah abi nk balik dulu.. moga ummi dan anak2 abi selamat daripada ujian yang ALLAH turunkan ini...

ok siiruu ala barakatiLLAH...

Allahumma bariklana biri'ayatika ya ALLAH

Tuesday, August 4, 2009

Ambil CRK..

Assalamulaikum..

Hari ni pagi2 abi dah posting.. sebab hari ni abi n ummi ambil cuti rehat Khas... saja abi nk bawa ummi cop kursus peneman.. tau x apa itu kursus peneman?

Kat Melaka ni, kalau seorang suami nk temankan isterinya bersalin dia mesti ambil kursus peneman.. kalau tidak, memang x boleh jadi peneman isteri ketika bersalin...

Alhamdulillah abi dan pun meneman ummi 3 kali kelahiran anak abi.. bermula Mujahid, Azzam dan Insyirah.. Nur aje yg abi x boleh teman.. sebab masa tu ummi nk kena bedah... last2 bersalin dalam bilik bedah.. tragis gak rasanya.. apa pun semua dah selamat...

Sungguh menginsafkan bila sang suami melihat bagaimana pengorbanan isterinya untuk menghadiahkan suami seorang zuriat.. abi insaf sebentar... pengorbanan ibu yang sanggup berkorban nyawa untuk melahirkan anaknya... abi teringat ummi abi... melahirkan 10 orang anak... Ummiku ... jasamu akan kukenang sampai bila2.. x mampu ku balas kecuali mendoakan kesejahteraanmu di alam sana dan ku sedekahkan Al Fatihah untukmu sentiasa...


Ok lah.. pukul 8 pg ni nak bergerak hantar kakak n Insyi ke rumah Mak Cik Teh... Lepas ni abi n ummi nk enjoy..

Sekian Wassalam..

Monday, August 3, 2009

Ziarah ke gombak..

Assalamulaikum...

semalam hari minggu, Ummi ajak abi n anak2 pegi jalan2 gombak .. jmpe kawan lama .. kawan ummi dan abi.. elok lah.. sambil jalan2..

Pagi lagi ummi dah sedia sarapan nasi lemak.. emmm sedap nasi lemak umi dah lama x rasa .. anak2 pun bangun awal semalam bersiap mandi dan bersedia pergi ke gombak... jam 830 kami betolak.. sampai kul 1030 pagi.. kat sana sesi mengeratkan silaturrahim bermula..banyak yang kami borakkan.. lebih2 lagi pasal JOrdan. sebab Ammu Pa n Su Yah pegi ke Jordan seminggu.. sempat ummi kirim halaweh... tu yang kena pegi jalan gombak.. ambik halaweh dari Jordan..

X sempat lah pulak nk ambik gambar halaweh tue.. kami bertolak ke Melaka pukul 430 petang.. Jem pulak dekat zoo negara.. ada eksiden.. sampai Melaka dah pukul 7 mlm.. Alhamdulillah semua selamat .. dan misi ziarah semalam dikategori sebagai berjaya...


Bergambar dengan Ammu Pa kawan serumah di Jordan... kami kawin dan kenduri bersama2 ketika diperantauan..

Dah makan kenyang2 baru ingat nk ambil gambar... tu nasi maqlubah.. ada juga buah tin.. halaweh.. minyak zaitun.. menggamit kenangan sungguh...