Friday, July 31, 2009

Menangkap ikan sepat..

Petang Jumaat tadi abi keluar rumah, saja meninjau2 anak2 bermain, teringat zaman abi kanak2, sangat seronok bila melihat suasana rumah sewa abi hari ini yang masih ada suasana kampung..

mulanya abi x nk join diorang, tp bila nampak afiq kawan mujahid menangkap ikan dilongkang.. geram jugak rasa nk join sekali.. hehe nk tengok x ikan yang kitaorg dapat..



Abi seronok cuba menangkap ikan..



Ikan sepat yang dapat ditangkap.. nanti akan dilepaskan balik..



Mujahid dan kakak dan syuhada( kawan kakak) melihat lintah yg mereka dpt dr parit... dah kena garam pun...


Tadika punya cerita..

Selamat pagi semua..

Pagi ni abi nak mencoret kisah lampau abi semasa di tadika Kemas.. pada tahun 1985, abi sempat belajar di tadika selama lebih sedikit dari tempoh sebulan.. lepas tu x pegi lagi.. nk tau ape abi kata dekat ummi abi.." ala belajar kat tadika ni leceh lah, asyik2 ABC.. asyik2 ABC.." padahal abi ni malas.. jadi abi pun belajar lah di rumah dengan berhadapan dengan guru abi iaitu alam sekitar.. main kat umah.. lagi seronok.. itu zaman abi tau..

Anak abi mujahid abis tadika JAIM 2 tahun dari tahun 2007- 2008 ( JAIM Pengkalan Jajar) alhamdulillah pandai jugak anak abi ni.. last exam kat tadika JAIM tu Amad dapat tempat ke 5 kalau x silap abi.. Mabruk Mujahid..

Masuk pulak Sek Randah Arab Jaim Pernu.. amad dah mula dapat membaca... bagus anak sulung abi ni.. Ingat x ujian 1 Amad dapat no 24 per 27... Ummi pun berleter.. haha abi pun tumpang semangkuk.. maklumlah exited nk tengok anak2 abi&umi berjaya.. akhirnya peperiksaan pertengahan tahun Amad dah dapat no 5 dalam kelas.. Tahniah abi ucapkan...
teruskan usaha Mujahid.. pastikan akhir tahun nanti dapat no 1..

Azzam pula baru tahun ini merasa alam persekolahan tadika, anak abi sorang rajin macam abang dia.. ujian 1 azzam dapat no 1 dalam kelas.. tahniah, tahniah abi ucapkan.. tp peperiksaan pertengahan tahun Azzam dapat no 2 dalam kelas.. x pe lah Azzam masih ok lagi tu... lagipun umur Azzam baru lima tahun ... kira ok lah dah mula boleh membaca ... kalau nk banding dengan abi 5 tahun x kenal pun lagi tadika tu macamana.. dah lah abi sekolah tadika sebulan saja..haha

ok lah anak-anak abi.. mungkin ini menjadi sejarah untuk kalian nanti.. abi nk tido dulu lain kali ada masa abi cerita lagi..

Wassalam

Wednesday, July 29, 2009

Umur abi meningkat sudah..

السلام عليكم ورحمة الله

ُُEntah kenapa hari ini Abi memikirkan pasal umur... anak-anak Abi sudah meningkat umur.. kalau dulu Mujahid dilahirkan , abi dan umi baru 23 tahun.. mengasuhmu Mujahid merupakan satu cabaran buat kami yang masih muda ketika itu.. 'Azzam pula lahir ketika usia abngmu 2 tahun.. cabaran abi dan umi semakin bertambah.. abi terleka sekejap tentang usia dek tanggungjawab sebagai seorang ayah.sekarang mujahid sudah 7 tahun dan 'Azzam sudah 5 tahun..

Setahun kemudian adikmu Zatunnur lahir kedunia.. abi dimatangkan dengan kalian.. tanpa kalian sudah tentu abi x mengenal bagaimana lelah dan penat menjadi seorang ayah...2 tahun kemudian pulak..2007 abi menerima kehadiran Zatul Insyirah.. anak ke empat abi..kalian adalah generasi abi penyambung keturunan dan permata hati abi dan ummi..sekarang Nur sudahpun 4 tahun dan Insyirah 2 tahun.. dah besar anak-anak abi..

X sedar rasanya sekarang umur abi sudah menjangkau 30 tahun lebih.. dah tua rupanya abi kalian..

Kalian tau x.. semakin berusia abi dan umi semakin abi dekat dengan kematian..Abi cuma berharap kalian doakan kesejahteraan abi di alam sana jika abi pergi dulu..kerana anak-anak yang soleh akan menyumbang kebahagiaan abi di alam sana..

Abi sudah tua sayangku semua...

Kuatkan semangat kalian menghadapi dunia yang penuh cabaran.. iman kalian semua akan teruji.. tapi yakinlah.. dengan berpegang kepada Al Quran dan As Sunnah.. kalian x akan hanyut begitu saja..

Siiruu 'ala barakatiLLAH..

Tuesday, July 28, 2009

Selamat ulangtahun Kelahiranmu Zatunnur( Kakak)

السلام عليكم ورحمة الله

Petang tadi anakandaku yang ketiga meluru ke arahku sejurus aku pulang dr sekolah.. abi!!" hari ini hari jadi kakak" katanya girang .. tersipu2 .. kemudian meminta.." boleh x abi .. kakak nk kek?" Aku hanya mampu senyum... bolehlah sayang...

Selepas Asar saya dan anak2 bergerak ke kedai roti Al Azhim di Telok Mas mencari kek untuk anakku Zatunnur.. moga2 panjang umur, murah rezeki dan sentiasa dalam inayah dan hidayahMU wahai puteriku sayang..


عيد ميلاد سعيد
سنة حلوة يا جميل..سنة حلوة يا جميل...
اللهم طول عمرك وصحح أجسادك و اقض حاجتك يا بنتي الجميلة






ذات النور بنت الأزهر مع كعكها


كعك لعيد ميلاد بنتي


بعد 5 دقائق صارت النصف
Selepas 5 minit dah tinggal separuh..

BarakaLLAH fiki ya bintii..abi doakan kakak jadi muslimah yang solehah dan berjaya...

Anak-anak abi dah ingat Ayatulkursi..

video
Selepas maghrib semalam .. kalau saya solat dengan keluarga... menjadi rutin anak-anak akan di asuh membaca Al Fatihah dan ayat kursi..

Inilah gelagat anak-anakku...

Abi sentiasa doakan kalian menjadi orang-orang soleh yang kental akidah dan Kukuh pendirian..

Tanggal 26/6/2009

Buatmu isteriku

Takdirnya aku hanya insan bergelar suami,
yang menerima seikhlas hati
seorang isteri.
Janji yang terpatri
di akad nikah kita musim yang lalu.
Salam kuhulur
menyapa hatimu nan tulus.
Bersamalah kita redahi
liku yang datang.
Bersatulah kita tempuhi
nikmat yang bertandang.
Denai perkahwinan
kekadang dihujani air mata.
Biar kita rasa: rupanya syurga itu
sangat tinggi maharnya.


Zaujatil Habibah...


tidak kutagih setia, sesetia Hawa.
Atau kerinduan menggila Laila
menujah qalbumu... tapi..
Terimalah kehadiranku
di sudut tersuci di dalam hatimu.....
seorang isteri…


Gelaranmu Umi....



Terima kasih ingin Abi ucapkan
Kepada seorang wanita bergelar Umi...
hadirmu mengiringi baki-baki nafasku....
Itulah Umi kepada Mujahid, ‘Azzam, Zatunnur dan Zatul Insyirah...



Umi...


Terima kasih kerana memberikan kepada Abi 4 pejuang penyambung zuriat
Bakal pejuang dan benteng pertahanan Islam di hari depan....
Jasamu Umi tidak akan Abi lupakan
Sehingga bila-bila.....

Umi...


Terima kasih kerana menjadi Isteri mithali kepada Abi....
Jasamu, pengorbananmu sebagai isteri tidak terperi...
Melayani kehendakku sebagai seorang suami.....
Menghadapi kerenahku, egoku dan romantikku...suamiMu Umi....
Terima kasih.... Umni....
Dikaulah ibu sejati....

Umi...


Jerih dan payahmu seharian melayan anak-anak cukupku hargai....
Tiada kata seindah bahasa yang mampu ku ucapkan kepada mu....
Selain daripada.... terima kasih Umi...


Umi...


Izinkan hari ini untuk Abi mengucapkan...
Eid milad sa'id kepada Umi....
Semoga akan ALLAH berikan kepada kita Baiti Jannati....


BarakaLLAHu fiiki, wa Thowwil umuruki fi khair, waftah laki hadayatuKA YA ALLAH...




Salam Muqaddimah


Assalamualaikum..

Selamat Datang dan Ahlan Wasahlan kepada semua pengunjung blog ini.. sebenarnya diari abumujahid ini lebih kepada perkongsian usrah saya sendir dan saya sembunyikan di dalam diari abumujahid al-urduni.

Jika tuan puan dapat mengambil istifadah daripada blog ini silakan..

Semoga keberkatan hidup kita sentiasa disinari dengan tazkirah dan dihiasi dengan panduan ILAHI dan Nur Nabi kita Muhammad SAW..

Siiruu 'ala barakatiLLAH